Medier som företag
Under de senaste 20 åren har fler företag inom mediebranschen slagit samman, då mediekonglomerat har uppstått. Själva begreppet mediekonglomerat är just medieföretag som har som ett mål att kontrollera stora delar av marknaden som möjligt. Genom att kontrollera marknaden får företagen mycket större möjligheter att sprida och marknadsföra sina egna produkter och produktioner inom andra områden!
För att få fram fördelar respektive nackdelar med mediekonglomerat har jag fått inspiration och fakta från
” http://vendelasfotografi.blogg.se/2013/september/medier-som-foretag-2.html”. Där jag har fått fram att fördelar med mediekonglomerat kan vara att det är en bra fördel för företagen att kunna marknadsföra och få ut sina egna produkter samt genom att företagen har så pass mycket pengar kan de lägga en hel del på inköp av TV-program vilket ger oss en möjlighet att titta på tv med bättre kvalitet.
Nackdelar däremot. Genom att medieföretagen har ett begränsat ägande påverkar det innehållet i det vi själva läser i tidningar, ser på TV och det vi hör. En till nackdel är att Tvutbudet kan försämras eftersom medieföretagen väljer att ha med program med högre tittarsiffror.